New European Bauhaus, sufletul Pactului Verde european

La doi ani de la introducerea sa, Noul Bauhaus european continuă să fie în mare măsură ignorat de oameni și de mass-media, deși face progrese în cercurile de specialitate și stârnește interesul companiilor implicate în sectorul construcțiilor și al dezvoltării orașelor.

Dar să facem o scurtă retrospectivă istorică a Bauhaus-ului, o miscare culturală care s-a deșfasurat și continuă sa se desfasoare în mai multe etape.

1.BAUHAUS-UL inițial:

Cuvântul german Bauhaus (bau – a construi și haus – casă) desemnează de obicei Staatliches Bauhaus, o școală de artă, design și arhitectură, precum și un curent artistic extrem de influent în arhitectura, artele plastice, designul, fotografia, mobilierul și decoratiunile interioare ale secolului XX.

Această școală și mișcare artistică, generată de către arhitectul și pedagogul german Walter Gropius în orașul Weimar în 1919, a funcționat la maxima sa anvergură între anii 1919 – 1933 în trei orașe germane: Weimar, Dessau și Berlin.

Bauhaus a avut o influență de anvergură. Produsele sale au fost reproduse pe scară largă, iar acceptarea contemporană a modelelor funcționale pentru obiectele de uz zilnic, datorează mult conceptului Bauhaus.

Clădirea Școlii Bauhaus din Dessau, Germania-arh. Walter Gropius -foto Wikipedia


Cei trei directori ai școlii Bauhaus au fost fondatorul acesteia, Walter Gropius, între 1919 și 1928, continuatorul „tradiției Bauhaus”, Hannes Meyer, între 1928 și 1930, și directorul declinului artistic și existențial, Ludwig Mies van der Rohe, între 1930 și 1933.

Viziunea programatică a lui Walter Gropius era să creeze spații ambientale funcționale, ieftine, practice și reproductibile cu ajutorul producției de masă, fiind în acest fel accesibile absolut fiecăruia. Strâns legate de cele de mai sus, Gropius dorea ca artefactele să constituie un alt grup de produse, de data aceasta, relativ accesibile material, dar care să se încadreze armonios în spațiile ambientale construite cu ajutorul producției de masă.


Dacă școala Bauhaus este cunoscută mai ales pentru realizările sale în arhitectură, acesta a exercitat, de asemenea, o puternică influență în domeniul artelor aplicate, prin obiectele cotidiene pe care le-a modelat. Este, de altfel, precursorul designului contemporan.

Programul Bauhaus a atras sprijinul unui număr mare de artiști de avangardă din toată Europa, inclusiv  Johannes IttenVassily KandinskyPaul KleeOskar SchlemmerLászló Moholy-Nagy  și  Marcel Breuer .

Gerrit Rietveld, Red Blue Chair, 1918


2. NEW BAUHAUS:

New Bauhaus este o școală de design fondată în 1937, în Chicago, Illinois, de fostul membru al Bauhaus, designerul, profesorul și fotograful László Moholy-Nagy, după imigrarea sa în Statele Unite ale Americii și după desfințarea de către naziști a instituției originare, Staatsliches Bauhaus în 1933.

Alături de reputația și profesionalismul de a fi fost o figură proeminentă în mișcarea Bauhaus, respectiv de a fi simultan pictor, fotograf, designer, grafician și dascăl de valoare, László Moholy-Nagy a impresionat prin entuziasmul și energia dedicată proiectului. Întrucât Moholy fusese mult mai experimental și creativ decât majoritatea „vechilor colegi” de Bauhaus, din start instituția nou creată era puternic orientată spre teoretizare și experimentare.

Moholy-Nagy a părăsit Institutul de Design în 1945, iar cariera sa a fost întreruptă un an mai târziu, când a murit de leucemie. Avea doar 51 de ani, iar realizările sale erau în primul rând evidente în arta neclasificabilă pe care a lăsat-o în urmă. Totuși aspectele mai puțin vizibile ale influenței lui Moholy-Nagy – oamenii pe care i-a influiențat și artiștii pe care i-a încurajat – sunt cele care îl fac important.

 „Nu cred în artă atât de mult cât în ​​omenire.  O mare parte din ea este artă.”-László Moholy-Nagy


3.NEW EUROPEAN BAUHAUS:

este o nouă inițiativă europeană care ne invită pe toți să ne imaginăm și să construim împreună un viitor durabil și incluziv, care este frumos pentru ochii, mintea și sufletul nostru.

Astfel, frumoase sunt locurile, practicile și experiențele care sunt:

  • Îmbogățitoare , inspirate de artă și cultură, răspunzând nevoilor dincolo de funcționalitate.
  • Durabile , în armonie cu natura, mediul și planeta noastră. 
  • Incluzive, încurajând un dialog între culturi, discipline, genuri și vârste.

New European Bauhaus își propune să reunească cetățeni, experți, întreprinderi și instituții și să faciliteze discuțiile pe marginea mijloacelor prin care putem realiza spații de trai mai abordabile și mai accesibile. Inițiativa mobilizează designeri, arhitecți, ingineri, oameni de știință, studenți și spirite creative din diferite discipline pentru a reimagina un mod de viață durabil în Europa.

    Autor: Yvonne Toader

    Interior Design & Architecture is not about buildings, is about people.

    Lasă un răspuns

    Completează mai jos detaliile cerute sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

    Logo WordPress.com

    Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

    Poză Twitter

    Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

    Fotografie Facebook

    Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

    Conectare la %s

    %d blogeri au apreciat: